Certyfikacja samolotu HondaJet coraz bliżej

dodano: 15.05.2012

Udany lot czwartego samolotu testowego13 maja 2012 r., Honda Aircraft Company poinformowała o postępie w pracach, których zwieńczeniem będzie certyfikacja lekkiego samolotu dyspozycyjnego HondaJet. Informacje te firma przekazała dziennikarzom podczas targów lotniczych European Business Aviation Convention and Exposition (EBACE) w Genewie.

 

Honda Aircraft zawiadomiła o wykonaniu pierwszego lotu przez czwarty samolot testowy spełniający wymogi certyfikacyjne. Zademonstrowano ulepszenia awioniki samolotu HondaJet oznaczonego „F3", a także systemów zarządzania CMS. Poinformowano także o postępach w przygotowaniach do wprowadzenia samolotu na rynek, w tym o nowościach dotyczących programów szkolenia pilotów HondaJet oraz o rozwoju ośrodka obsługi, napraw i remontów (MRO) położonego na blisko 22-hektarowym terenie.

 

- Honda Aircraft jest coraz bliżej uzyskania certyfikatu dla samolotu HondaJet, po czym rozpoczną się jego dostawy do klientów - oświadczył Michimasa Fujino, prezes i dyrektor generalny firmy Honda Aircraft Company. - Naszym celem pozostaje produkowanie i dostarczanie klientom najbardziej zaawansowanego na świecie lekkiego odrzutowca. Wciąż dopieszczamy detale, aby być powyżej oczekiwań klientów, co podkreślamy prezentując ostatnio wprowadzone udoskonalenia. Możemy się też pochwalić znaczącymi postępami w testowaniu samolotu oraz przygotowaniach do jego produkcji i wprowadzenia do normalnej eksploatacji. To wszystko dobrze ilustruje determinację Hondy w dążeniu do uzyskania zadowolenia klienta na niespotykanie wysokim poziomie.

 

Najnowsze postępy w programie certyfikacji samolotu
Jak poinformowała Honda Aircraft Company, czwarty samolot HondaJet oznaczony „F3", spełniający wymogi certyfikacyjne, odbył z powodzeniem swój pierwszy lot w dniu 4 maja 2012 roku. Samolot F3 pomalowany jest według schematu znanego z wcześniejszych egzemplarzy HondaJet, ale w unikalnej żółto-białej kolorystyce. Samolot wystartował z międzynarodowego portu lotniczego Piedmont Triad w Greensboro w Karolinie Północnej (USA), gdzie mieści się główna centrala firmy Honda Aircraft Company.


- Pierwszy lot F3 pokazał systematyczny postęp na drodze do dostarczania klientom samolotów oferujących nie tylko najlepsze parametry techniczne, sprawność i komfort, ale też najwyższą jakość wykonania - uważa Michimasa Fujino, prezes i dyrektor generalny Honda Aircraft Company.

Udany lot czwartego samolotu testowegoNajnowsze udoskonalenia samolotu
Honda Aircraft jest pierwszym producentem samolotów, który powiadomił o planach wykorzystania nowej konfiguracji 60/40 sterowanych dotykowo zintegrowanych paneli lotniczych Garmin® G3000 PFD w kabinie HondaJet. Rozwiązanie to zapewni pilotom łatwiejszy dostęp wzrokowy do dodatkowych informacji o parametrach lotu, co - dzięki zwięzłej formie prezentacji danych - poprawi orientację w aktualnej sytuacji i podwyższy bezpieczeństwo lotu. Obaj piloci mogą wybierać i śledzić dodatkowe informacje wyświetlane na powierzchni 40% szerokości każdego z trzech 14-calowych monitorów wysokiej rozdzielczości, należących do systemu przyrządów lotu G3000.

 

Honda Aircraft pokazała także swój nowy system zarządzania kabinowego CMS oraz najnowszą wersję wnętrza samolotu w wersji produkcyjnej. Nowy system CMS umożliwia pasażerom używanie urządzeń bezprzewodowych, takich jak tablety i smartfony do śledzenia parametrów lotu oraz sterowania oświetleniem i temperaturą w kabinie, a także muzyką płynącą z głośników i kontrolowania rolet okiennych, co dodatkowo podwyższa komfort podróży i pracy na pokładzie samolotu.

 

Kadłub samolotu w najnowszej wersji, wykorzystującej komponenty produkcyjne, został zaprezentowany na targach EBACE w Genewie. Posiada on wyświetlacze Garmin 60/40, nowy system CMS, a także najnowsze fotele HondaJet oraz nową wersję wyposażenia kokpitu i wnętrza kabiny.

 

Postępy prac przygotowawczych do eksploatacji samolotów
Honda Aircraft poinformowała, że 7 maja 2012 roku, w zakładzie FlightSafety® International zlokalizowanym w pobliżu miasta Tulsa (Oklahoma, USA), rozpoczęto produkcję pierwszego pełnego symulatora lotu (poziom D) maszyną HondaJet. Symulator ten znajdzie się w Centrum Szkoleniowym HondaJet w centrali Honda Aircraft w mieście Greensboro, a jego uruchomienie przewidziano na pierwszą połowę 2013 roku. Będzie on pełnił ważną rolę w programie szkolenia pilotów maszyn HondaJet. Szkolenia pilotów oraz personelu naziemnego będzie przeprowadzać firma FlightSafety.

 

Honda Aircraft informuje także o rozpoczęciu budowy nowego ośrodka obsługi, napraw i remontów (MRO) samolotów na terenach swojej centrali w Greensboro w Północnej Karolinie (USA). Inwestycję szacuje się na ok. 20 milionów dolarów.

Udany lot czwartego samolotu testowegoO samolocie HondaJet
HondaJet jest najbardziej zaawansowanym technicznie lekkim odrzutowcem dyspozycyjnym o najlepszych w tej klasie samolotów osiągach, komforcie, jakości i sprawności. HondaJet lata szybciej, wyżej, ciszej bardziej ekonomicznie od swoich konkurentów. HondaJet wnosi wiele innowacji technicznych i rozwiązań nietypowych dla konstrukcji współczesnych samolotów, w tym umieszczenie silników nad skrzydłami, co pozwala radykalnie poprawić osiągi i zmniejszyć zużycie paliwa dzięki obniżeniu oporów powietrza.

 

Taka koncepcja konstrukcji płatowca prowadzi do obniżenia poziomu hałasu w kabinie, a także hałasu docierającego na ziemię w czasie lotu, umożliwia też powiększenie kabiny i zwiększenie pojemności ładunkowej. Samolot HondaJet napędzany jest przez dwa bardzo oszczędne silniki turboodrzutowe GE Honda HF120 i został wyposażony w najbardziej zaawansowany system awioniki z ekranami dotykowymi, jaki jest dostępny dla lekkich turboodrzutowych samolotów dyspozycyjnych.

 

Jest to nowej generacji system Garmin® G3000 dostosowany do samolotu HondaJet, z trzema panoramicznymi 14-calowymi monitorami i dwoma mniejszymi dotykowymi ekranami funkcyjnymi. HondaJet jest pierwszym komercyjnym samolotem zbudowanym przez Hondę i jak na Hondę przystało, oferuje najwyższy poziom osiągów, ekonomii i wartości w relacji do ceny.

 

O firmie Honda Aircraft Company
Honda Aircraft Company jest spółką w całości należącą do American Honda Motors Inc. Firma została założona w 2006 roku, ale jej rodowód wywodzi się z 20-lenich badań i prac prowadzonych przez Hondę w dziedzinie konstrukcji lotniczych. W światowej centrali firmy Honda Aircraft, w Karolinie Północnej - miejscu narodzin lotnictwa - w budynkach o powierzchni ponad 46000 metrów kwadratowych mieszczą się biura, supernowoczesne centrum badawczo-rozwojowe i zakład produkcyjny, którego zadaniem jest opracowywanie, produkcja i wprowadzanie na rynek samolotów HondaJet oraz udzielanie wsparcia dealerom tych samolotów. Duch zawsze szukającego nowych wyzwań założyciela firmy Honda Motor i pasjonata lotnictwa, Soichiro Hondy, jest wciąż obecny w Honda Aircraft, gdzie spełnia się jego niezrealizowane za życia marzenie o wprowadzeniu marki Honda do branży lotniczej.

 

 

www.hondajet.com